… Philokalia… kärleken till skönheten……i teologi… i geometri… i rörelse… och i sång… i poesi… i analys… i sorgen och glädjen … i det spruckna…i tillbedjan

Eikon eller Ideologon

Ja egentligen heter han Ideologos,ιδεολόγος.

En avlägsen släkting till både Zemel och Demuth.

Ideologos känner vi så väl. Han är i bästa fall den påläste , bildade och i hjärta brinnande teologen, politikern, tjänstemanen, idealisten, journalisten och världsförbättraren. I värsta fall… Alla vill de samma sak. Bygga nya världar. Bygga samhällen. Bygga kyrkor och samfund. Bygga framtid. Bygga broar ut i en värld som alltid är bättre än den vi lever i. Och i den världen är det upplevelsen som är innehållet.

”The word experience is a poisoned chalice…banking experience, eating experience, religious experience and, most absurdly, worship experience.

People who study the books scholars write and translate bring with them this idolatry of experience. Many of them know nothing of, or are just learning about contemplation. They cannot imagine a way of being in which experience cannot be claimed; they cannot conceive that experience might be either provisional or inconsequential, much less left behind. Unfortunately, this attitude also seems to have infected scholarship.”! Maggie Ross.

23909065934_2d07be7fb3_b-1Och hur många av oss följer Ideologos ut på bron, ut i nya tider och seder, ut i ”Orange is the New Grey”, ”Sixtifour (when i am) is the New Thirtyfour”, Thursday is the New Friday”. Ut i upplevelseindustrins nöjesfält. Och vi älskar detta. Ser upp till Ideologos. Pluggar honom. Predikar honom. Uppfostras av honom. Jaa… och tyvärr…tillber honom. Ideologos har så många ansikten.

Det är här som insikten föds. Hur rätt Merete Mazarella har när hon i sin bok låter Crow-stammens kvinna formulera sig så här: ”Jag lever ett liv jag inte längre förstår”. Bättre kan man väl inte säga det.

Vi lämnar våra hem, går ut på upplevelsernas, idéernas och drömmarnas bro för att till sist hamna i främmande land. I fångenskap.

Å käraste syster Eikon!

Du som välver spång och övergång.

Du som bygger broar tillbaka.

Du som spänner brospannen högt över mörka vatten in mot våra inre geografiers landfästen.

Och över brospannet, genom dig,  vandrar närvaro. Suveränt sprängande alla föreställningar, tankar, känslor och ideologier. De är alla för små. Alldeles för små. De är vad Nya testamentet kallar för värdsliga ting. Och de fyller våra liv. Kräver vårt liv. Kräver att vi går ut ur närvaron och in i ÅTAGANDEN. Så vänd om, säger evangeliet.

Byt perspektiv. Förlora dig inte handlingars skuggor, bosätt dig inte i  tankars bräckliga konstruktioner, förlora dig inte i ideologiers kartvärldar och inte i känslors oändliga paletter.

Byt perspektiv. Kom tillbaka .. till det du förstår.

Eikon välver brovalvet ända ner i ditt innersta landfäste … och  in i mig vandrar mysteriet och tar rum.

Så därför skriver evangeliet om landfästets grund 3f13f759e0508e239ac5cab29452dfc4-1 ”den osynlige Gudens avbild”. Och”εἰκὼν τοῦ Θεοῦ” står inte tillsammans med Zelem i skuggorna och fantombilderna utan är Närvaron här.

Det är ett sätt att försöka formulera det outsägliga, att vid mötet med Jesus från Nasaret som ju faktiskt i en enkel och rak mening är mänska och inte Gud, försöka förstå och finna mening i vad ”The Greatest Story Ever Told” skapar. Att där han var, var Gud, där han agerade handlade Gud. Han var Eikon, Guds eikon.

Här är Bridge over Troubled Water.

(When Jesus was described as the ‘image of the invisible God’ we are seeing an attempt to make sense of the history and person of Jesus in terms precisely of that mysterious coincidence of absence and presence. Jesus of Nazareth is actually irreducibly a human being. He is not God in the straightforward sense and yet what Jesus of Nazareth does is what God does and where Jesus of Nazareth is, is where God is. The image is a presence. The image is, as I put it earlier, something which gives assurance of what is not tangibly there.)Rowan Williams

 Eikon är laddad av närvaro.

En ikon är inte bara ett konstverk, inte bara målad och tillverkad av människor, ikonen är en bro för samma Närvaro som stigit in i världen hos Jesus och hans moder, hos helgonen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s